|
|
|
|
|
Kett?s fénytörésben (Archívum)
Beszélgetés Csizmadia Tiborral, az egri Gárdonyi Géza Színház igazgatójával
|
Szerző: I-Web.hu
2002. december 6. 10:39
|
- Milyen tervekkel, elképzelésekkel pályázta meg az egri Gárdonyi Géza Színházat?
- A pályázatomban is megfogalmaztam, és komolyan is gondolom, hogy szeretném tiszteletben tartani mindazon értékeket és hagyományokat, amelyek a Gárdonyi Géza Színház fennállása óta létrejöttek. A múlt tisztelete azonban nem elég, ezzel párhuzamosan nagyon is el?re kell nézni, kapcsolatokat építeni, és azokat folyamatosan mozgásban tartani. Úgy éreztem, ez a színház, ez a város megérdemli, hogy idehozzam a m?köd? kapcsolataimat. Egy színház társulata állandóan változik, fejl?dik, a repertoáron lév? daraboknak a teljes néz?i réteget ki kell szolgálniuk. Az a jó, ha minden el?adás megtalálhatja a maga közönségét. Eger kisváros, itt mindenki tud mindent. Ha létrejön egy jó el?adás, a városban futót?zként terjed el a híre, de ha megbukunk, az sem marad titokban.
- Milyen színházi hagyományokat örökölt el?deit?l?
- Ebben a színházban minden este teltház van, és a statisztikák azt bizonyítják, hogy ez el?ttem is így volt. Ez eszményi állapot, amivel tudni kell élni, de nem szabad visszaélni. Nagy öröm számomra, hogy Eger ennyire szereti a színházát. Szolnokon kezdtem a pályámat, ahol minden el?adáson meg kellett harcolnunk a közönségért. Itt nincs bennem az a rettegés, hogy istenem, tele lesz-e ma este a színház, mert tudom, hogy tele lesz. És nagyon remélem, hogy meg is marad a közönség pártoló szeretete.
- Úgy tudom, az els? évadban mindenkinek megújította a szerz?dését, engedte, hogy bizonyítsanak a m?vészek. Az új koncepció kialakítása azonban változtatásokkal jár együtt. Voltak fájdalmas döntései az eltelt másfél év alatt?
- Nagyon arisztokratikus megfogalmazás, ez az "engedtem, hogy bizonyítsanak". Senkinek nem kellett bizonyítania. Néz?ként pontosan tudtam, mire képesek az egri színészek. Ez azonban nem azonos azzal, amit csak közös munka során tapasztalhat meg az ember. Együtt kellett tehát dolgoznom a m?vészekkel, hogy megérezzem, mennyire tudunk egymásra hangolódni, együtt kellett léteznem a társulattal, hogy aztán meghozhassam a döntéseimet. Úgy vélem, itt most nincs id? tanulni. Itt most teljesíteni kell, rögtön a csúcson lenni, a néz? ugyanis nem toleráns. Sajnos többen voltak, vannak a társulatban, akik a tanulói periódusukat élik. Lehetnek nagyon tehetséges emberek, a színháznak azonban most nem rájuk van szüksége. Biztosan eljön az id?, amikor felfogadhatunk inasokat is a mesterek mellé, de ez most kizárólag a mesterek ideje.
- Mi az a többlet, amit Ön színházigazgatóként nyújtani tud ennek a városnak?
- Eger nagyon vonzó város, jól lehet itt élni, és fennáll annak a veszélye, hogy ez kényelmessé teszi az embert. Hajlamosak vagyunk elfelejteni, mi minden történik a város határain túl. Gyakran megyek Budapestre, megbeszéléseim, találkozóim vannak ott, színházba járok. Nagyon furcsa onnan visszanézni erre a városra. Egészen mások a dimenziók. Azt hiszem, hogy ezt a kett?s fénytörést kell tudni meg?rizni valahogyan. Hogy ne csak belülr?l, kívülr?l is tudjam nézni a várost és a színházat. Nem hiszek abban, hogy innen, az igazgatói irodából elég messzire látni.
- Voltak igazgatók, akik ezt hitték...
- Most mondjam azt, hogy bele is buktak? Az a legfontosabb, hogy legyen egy jó színháza Egernek, amely része a városnak, azon túl a magyar, azon túl pedig talán az európai színházi kultúrának is. Vannak alakulófélben lév? nemzetközi kapcsolataink, amelyek remélem, hasznosnak bizonyulnak majd.
- Egy ilyen kapcsolat kezdete lehet az Ébredés cím? darab bemutatása?
- Julian Garner Norvégiában él? angol drámaíró Ébredés cím? darabját Magyarországon el?ször a mi stúdiószínházunk mutatja be, Szegvári Menyhért rendezésében. A premier január 17-én lesz, amelyre az író is ellátogat. És ha már itt lesz, biztosan magával visz majd valamit a város varázslatos hangulatából.
- A Magyarországon belüli kapcsolatok is szélesednek, hiszen december 4-én mutatta be a Kamra Theresia Walser King Kong lányai cím? darabját a Katona József Színház és az egri Gárdonyi Géza Színház közös produkciójaként. Lesz folyatatása a közös munkának?
- Nem tudom, hogy ez szokatlan vagy természetes, de az Egerben elinduló színházi folyamatok valahogyan több ponton találkoztak a Katona József Színház vezet?inek elképzeléseivel. Mivel ez az els? közös munkánk, még nem tudjuk, mennyire sikeres ez az együttm?ködés, a kereteit, a lehet?ségeit még csak most próbálgatjuk. Ha úgy érezzük, van jöv?je a közös munkának, nyáron az egri Líceum udvarában együtt mutatjuk be a Heged?s a háztet?n cím? darabot.
- Mit kap még az egri közönség az idei évadban?
- Összesen hat nagyszínházi és négy stúdiószínházi el?adásunk lesz az idén. Már bemutattuk a Valahol Európábant és Az ügynök halálát. Mikulás napján egy fergeteges vígjáték, a Klikk premierje lesz, januárban a Száz év magány következik Molnár Piroskával a f?szerepben, majd az Ahogy tetszik, és a Mágnás Miska zárja a sort a nagyszínpadon. A stúdióban az említett két darabon kívül a Katharina Blum elvesztett tisztessége, és egy új magyar dráma, K?rösi Zoltán Galambok cím? darabja kerül színre, remélem, az egri néz?k megelégedésére.
www.gardonyiszinhaz.hu
|
|
|
|
Jelenleg 0 olvasó böngészik a Papiruszon |
Ingyen hirdetés | Fesztivál, rendezvény
Weboldal készítés
|
|