- A ?kör?: egy ?srégi szimbólum, a nemzetközi filmkritikusok szövetsége, a FIPRESCI által a tavalyi év legjobb filmjének választott film címe és egy elmélet névadója.
- Az ember egy bizonyos körön belül él. Ennek a körnek az átmér?je mindig változik. Mindegy, melyik országra vonatkoztatunk: mindenki a saját korlátain belül él, bárhol is legyen. Hogy ez a bizonyos átmér? mekkora, az természetesen politikai, társadalmi, kulturális okokra vezethet? vissza. A filmem, A kör, azokról a problémákról szól, amelyek az én hazámban, Iránban léteznek. Ugyanakkor ezek nemcsak az én népem gondjai, hanem a világon bárhol el?fordulhatnak. (2001 áprilisában, A kör amerikai bemutatója után két nappal, Jafar Panahi egy koszos padhoz láncolva éjszakázott egy New York-i börtönben, mert nem volt hajlandó beleegyezni, hogy az amerikai hatóságok úgy bánjanak vele, mint egy b?nöz?vel, vagyis nyilvántartásba vételhez lefotózzák és ujjlenyomatot vegyenek róla. - S.M.)
- A társadalomkritikai mondanivalót azért jelenítette meg dokumentarista stílusú játékfilmes eszközökkel, hogy jobban megmutassa a társadalmi visszásságokat?
- Egy társadalmi kérdésekkel foglalkozó filmes számára nagyon fontos, hogy valóságelemeket emeljen a filmjébe, és ezt csak a dokumentumfilm keretében lehet megtenni. Úgy érzem, ezeknek az elemeknek - az amat?r színészek, a valódi helyszínek - a segítségével jobban be lehet mutatni ezeket a problémákat. A kör játékfilmes részét is megpróbáltuk reálissá tenni, tehát, hogy ne el?re megírt, elképzelt játéknak, hanem valóságnak hasson.
- Az legutóbbi években a - számunkra - közel-keleti filmek hirtelen robbantak a nyugati világ tudatába a filmfesztiválokon, de a közönség számára is. Miben látja ennek az okát?
- A nemzetközi filmvilág zsákutcába jutott; a szex, az agresszió csúcspontján olyan egyszer? történeteket elbeszél? filmekkel találkozott, amelyek m?vészi módon és mélyen foglalkoznak témáikkal. Ezek a m?vek magukra irányították a világ figyelmét. A rendez?k ?szintén beszéltek mondanivalójukról. Személy szerint soha nem foglalkoztam azzal, hogy ezen filmek miért sikeresek. Azért nem, mert nem akarok a divatos ízlésirányzatoknak megfelel? filmet gyártani. Akik kívülr?l látják - nemzetközi filmkritikusok - például A kört, nekik kell eldönteniük, vagy megmagyarázniuk, miért sikeresek ezek az alkotások.
Jafar Panahi (1960) filmográfia:
A kör - Dayereh (2000) rendez?, vágó
Ardekoul (1997) rendez?, forgatókönyvíró, vágó
A tükör - Ayneh (1997) rendez?, forgatókönyvíró
A fehér léggömb - Badkonake sefid (1995) rendez?, látványtervez?, vágó
Akharin emtehan (1992) rendez?
Doust (1992) rendez?
Kish (1992) rendez?
Yarali bashlar (1988) rendez?