|
|
|
|
|
Lázadó zenészek (Archívum)
Keddt?l boltokban a Pearl Jam új lemeze
|
Szerző: Mucsányi Marianna
2002. november 12. 10:31
|
Tíz esztend? telt el azóta, hogy a Pearl Jam debütáló alkotása, a mára vitathatatlanul klasszikussá vált "Ten" - jó egy évvel megjelenése után - az amerikai Billboard-lemezlista második helyéig kúszott fel. A nyers gitárhangzásra épül?, elsöpr? lendület?, ám érzelmekben és megkapó dallamokban is gazdag muzsika - az MTV hathatós közrem?ködésével - a Nirvana mellett a Seattle-b?l kiinduló úgynevezett "grunge rock" másik szupercsapatává tette az akkoriban Eddie Vedder énekes, Stone Gossard és Mike McCready gitárosok, Jeff Ament basszusgitáros, valamint Dave Abbruzzese dobos alkotta kvintettet.
Egy évtizeddel, két üt?ssel, öt lemezzel és további néhány millió eladott hanghordozóval a hátuk mögött, idén februárban ismét stúdióba vonultak a zenészek (1998 óta Matt Cameron dobol), hogy Kenneth Gaspar billenty?ssel kiegészülve elkészítsék hetedik albumukat. A produceri munkákat a csapat Adam Kasper-rel osztotta meg, aki azt megel?z?en már dolgozott a Soundgarden, a Foo Fighters és a Queens of the Stone Age anyagain is. Beavatottak elmondásai szerint a tizenöt dalt tartalmazó új cd zeneileg igen sokszín?re sikeredett: az egyik pillanatban a korai Beatles dallamai köszönnek vissza, a másikban különféle effektekkel zsúfolt, pszichedelikus funk ragadja magával a hallgatót, csak hogy egy perccel kés?bb szomorú soul, majd régimódi blues hangulatát idézze emlékezetébe.
Tematikailag jóval egységesebb a megjelenés el?tt álló munka, amely f?ként a szerelem, a szabadság, a létezés, a halál problematikáját járja körül, személyes néz?pontból és általános, univerzálisabb megközelítésb?l egyaránt. Emellett, a legutóbbi Pearl Jam-albumokhoz hasonlóan politikai kérdések is terítékre kerülnek; jó példája ennek a "Bu$hleaguer", amely az amerikai elnök és kormánya tevékenységének szatírája. Noha a dalszerzés igen demokratikusan folyik a csapaton belül, az új szerzemények legtöbbjét, különös tekintettel a szövegekre, Vedder jegyzi. Az ? nevéhez f?z?dik az els?, kislemezre kimásolt kompozíció, a már említett "I Am Mine" ("Enyém vagyok") is, amelyben a szerz? a halállal szembeszegül? ember életfilozófiáját hirdeti: "Tudom, hogy megszülettem, és tudom, hogy meg fogok halni, de ami e kett? között van, az enyém".
Meglep? módon, a sajtót és a felhajtást általában kerül? zenekar viszonylag nagy publicitást biztosított az új lemeznek. Gossard és McCready egy nyilatkozatukban ezt azzal magyarázták, hogy a friss dalok iránt érzett lelkes izgatottságuk miatt beszélnek szívesen. Az album címét firtató kérdésre azonban egy nemrég készült interjúban a tagok egyike sem kívánt válaszolni.
A "riot act" kifejezés az együttes által nyilvánvalóan hozzákapcsolt, egyedi jelentéstartalmakat leszámítva is többféleképpen értelmezhet?. Szó szerint "lázadó cselekedetet" jelent, de eredetileg egy, zendül? tömegek eloszlatását kimondó törvény neve volt. A "riot" szó emellett "duhajkodásnak" és "tobzódásnak" is fordítható, míg a "read the Riot Act" idióma a "rendes magaviseletre felszólító, erélyes figyelmeztetés" jelentéssel bír.
www.pjvault.com
|
|
|
|
Jelenleg 4 olvasó böngészik a Papiruszon |
Ingyen hirdetés | Fesztivál, rendezvény
Weboldal készítés
|
|