- A MOKÉP vezérigazgatójának hogy tetszett a 10. Titanic Filmfesztivál?
- Nagyon szórakoztatónak találtam, hogy olyan rendezvényen vettem részt, ahol nem kereskedelmi szempontok alapján történik a válogatás. Fesztiválkapitányként pedig mondhatom, a Titanic most felszereltségében, publicitásában, ismertségében olyan, amilyet mindig is szerettem volna. Nincs miért szégyenkeznünk.
- A filmeket mint forgalmazható terméket is figyelte a fesztiválon?
- Ha volt köztük olyan, amit korábban nem ilyen szemmel néztem, akkor most gyorsan újranéztem. Volt két olyan film, amelyet én is most láttam el?ször, és azonnal lecsaptunk rá a MOKÉP-pel.
- Melyek ezek a filmek?
- Egyel?re ez még üzleti titok. A konkurencia is a m?sorból tudja majd meg. Éppen most jöttek meg az árajánlatok, valószín?, hogy az egyiket már márciusban bemutatjuk.
- A Titanicra az idén is húszezren voltak kíváncsiak, mint tavaly?
- Tavaly 19.900 néz? volt, idén 20.608 - apránként lépeget fölfelé. Ha beleszámítjuk, hogy se tavaly, se az idén különösebben nem lehetett költeni publicitásra, pr-re - és így van húszezer ember négy helyszínen -, akkor az a kérdés, mi lenne, ha költeni tudnánk, ha lenne külön pénz tévé-spotokra, óriás poszterre. Nem feltétlenül cél az, hogy több néz? legyen, de tudna még n?ni ez a szám. Három és fél napig voltam a Viennálén, ahol alig nagyobb a helyszín, és ugyanúgy négy moziban megy a fesztivál - viszont egész Bécs tele van a Viennale plakátjaival. Ha többet tudunk költeni a publicitásra, és nagyobb a büdzsé, akkor ugyanennyi el?adásszámra lehetne több néz?t is találni. Bár nehezen, mert a 70 százalékos kihasználtság szép eredmény.
- Tavaly arról is volt szó, hogy a f?város kiemelt kulturális rendezvénye lesz a Titanic.
- Továbbra is csak szóbeli az ígéret. A választások alatt nem akartam politizálni. Nem is támogatott minket napilap - egy kereskedelmi lapot választottunk -, hogy még a látszatát is elkerüljük az elfogultságnak. Fáj a szívem, hogy tízéves munkánk az egyik legfontosabb ponton, a f?városnál nem talál viszonzásra. Nem titok: a f?város támogatása kétmillió forint a Pro Cultura Urbis Alapítványon keresztül. Budapest tíz év alatt ennyivel, valamint még az induláskor egyszer kétszázezer forinttal támogatta a fesztivált.
- Akkor lehet úgy is fogalmazni, hogy a Titanic további fejl?dési útja, ha a f?város kiemelt kulturális eseménye lesz.
- Jöv?je nagy mértékben azon múlik, hogy sikerül-e megteremtenünk az anyagi bázist. Nem mehet már tovább, hogy nincs fizetett munkatárs, nem lehet elvárni emberekt?l, hogy nagyon kevés pénzért, vagy éppen ingyen dolgozzanak - miközben professzionálisnak kell lennünk. Ha nem látom biztosítva, hogy meglesz a pénzügyi alap, akár úgy is dönthetek, hogy ne legyen Titanic, mert ez az én felel?sségem. Ebb?l a fesztiválléptékb?l már nem szabad visszavenni - a min?ségben sem. Kevesen beszélnek arról, hogy ez végül is két fesztivál: a nagyközönség esténként fizet a jegyért, de ugyanazt a mennyiséget biztosítjuk térítésmentesen a szakmának is, tehát az újságírók többszázezer forintot takaríthatnak meg azzal, hogy nem kell külföldre utazniuk, ha meg akarják nézni ezeket a filmeket. Érdekes ellentmondás.
- El lehet azt képzelni, hogy a jöv?ben - az ön személyén túl - jobban is összefonódik a Titanic és a MOKÉP?
- Nem szeretném. Amióta itt vagyok a MOKÉP-nél, mindig különválasztottam a kett?t, munkatársakban is, megnyilatkozásaimban is. A MOKÉP-nél senki nem foglalkozott a Titanic-kal, és fordítva sem, nincs olyan Titanic-os munkatársam, aki MOKÉP-es. Egy-két dolgot biztos lehetne racionálizálni, összevonni, de a látszatát is szeretném elkerülni, hogy visszaélnék ezzel a helyzettel. Összeférhetetlen lenne, mert állami cég vezet?jeként nem tehetem meg, hogy támogassak egy alapítványt. Olyan jelleg? megoldásokat a jöv?ben is szívesen teszek, mint amit idén a Hukkléval. Igaz még februárban d?lt el, hogy a MOKÉP forgalmazza a filmet, amikor én még nem tudhattam arról, hol leszek augusztus 6-a után?
- A MOKÉP mennyire tekinti feladatának a filmkészítést?
- A gyártás sok pénzt visz el, keveset hoz - a forgalmazó cégek ezért nem foglalkoznak ezzel. Más kérdés, ha majd a filmtörvény alapján új helyzetbe kerülünk, és érdemes lesz esetleg a gyártási tudást hasznosítani. De ebben a pillanatban évente egy-két filmben - nem f?gyártóként - m?ködünk majd közre. Viszont nagy lendülettel vetjük bele magunkat a film-, videó- és DVD-forgalmazásba. A jöv? héten indítjuk útjára az Amélie csodálatos életét, a Hídembert, a Sivatagi show-t, a Tanút - utóbbi az els? olyan magyar DVD-je a MOKÉP-nek, amelyhez most csináltattuk az extrákat.
- A Titanic-ra bejáratott nemzetközi fesztiválokról válogatják a filmeket. Látszódik-e ez majd a MOKÉP forgalmazásában, vagy inkább hazai alkotások lesznek a kínálatban?
- A Titanic-on kockázatmentesen lehet bemutatni olyan alkotásokat is, amelyeket forgalmazásra nem lehetne vállalni, amelyek moziban nehezen élnének meg. Ha a MOKÉP az ország egyetlen filmbemutató cége lenne, mint 1989 el?tt, akkor se biztos, hogy abból a kínálatból sok filmet mernék venni. Az én személyemben egy olyan ember van itt, aki folyamatosan néz filmeket külföldi fesztiválokon, naponta négyet-ötöt is. Szeretném, ha egy-másfél év múlva az ebb?l adódó különbség meglátszódna a MOKÉP kínálatában. Nem feltétlenül több filmet kell bemutatni. Magyarországon 180-200 film egy évre épp elég. Havi egy európai, m?vészfilmnek megtalálni a néz?it szép feladat. A tervekr?l éppen most dönt a tulajdonos, az ÁPV Rt. Nem kell mindenáron abban gondolkodni, hogy a MOKÉP kiemelked? piaci szerepl? legyen. Az új forgalmazó, az SPI, megjelenése bizonyítja, hogy ugyanezt a tortaszeletet sokféleképpen lehet látni. Én eddig csak néztem a többieket, mondhatnám, fölszívtam magamba, mit csinál a konkurencia. A MOKÉP-nek egy jól, gazdaságosan m?köd? kis létszámú cégnek kell lennie, hogy három év múlva egy olyan cégr?l lehessen beszélni, amely sok, jó értelemben vett meglepetést tudott okozni.
http://www.datanet.hu/titanic/ és http://www.mokep.hu