A szombati kamarakoncerten az Új Színházban a kísérleti zene egyik vezet? hazai m?helye, az After Crying együttes adott telt házas koncertet. A tavaly tizenöt éve m?köd? zenekar a periférián való zenélés jelenségéb?l kovácsolt olyan érdemeket magának, amelyek nyomán ma már öt kontinensen elismert kísérleti m?helyr?l kell beszélnünk: lemezeik eladási rekordokat döntögetnek - els?sorban Hollandiában, Mexikóban, Brazíliában és Japánban. A három alapító tag, Pejtsik Péter, Vedres Csaba és Egervári Gábor zeneakadémiai tanulmányai után a klasszikus zene eszközeit olyan halhatatlan rockegyüttesek stílusával kezdte ötvözni, mint a Pink Floyd, a Uriah Heep vagy az Emerson, Lake and Palmer.
A zenekar mai hangzása ebb?l az alapból továbbfejl?dve alakult. Mostani felállása (Egervári Gábor - fuvola, Görgényi Tamás - ének, szöveg, Lengyel Zoltán - billenty?, vokál, Légrádi Gábor - ének, Madai Zsolt - dob, üt?hangszerek, vibrafon, Pejtsik Péter - gordonka, basszusgitár, Torma Ferenc - gitár, billenty?, Winkler Balázs - trombita, billenty?) is h?en tükrözi, hogy Cryingék számára nincsenek határok vagy tabuk a zenében: akusztikus és elektromos hangszereléseik gazdagsága, kompozícióik összetettsége minden hangversenyt feledhetetlen zenei élménnyé varázsol.
Az Új Színház-beli esemény, mely a REZET címet viselte, egyfajta zenei kiáltvány is lehetne: az együttes vendége a Brass in the Five volt, aligha véletlenül. A rézfúvós együttes széles repertoárja a reneszánsztól a jöv?be mutató kísérletekig hasonló üzenetet hordoz, mint az After Crying korstílusokat ötvöz? zenéje. A nagysiker? koncert ismét felidézte azt az érzést, ami az After Cryingot hallgatva mindig felrémlik bennünk: talán egyszer újra szorossá válhat a kortárs zene ma még törékeny kapcsolata a nagyközönséggel.
A 21-ei Kurtág-hangversenyre azok is minden bizonnyal várakozással tekintenek, akik egyébként jól ismerik a világhír? magyar zeneszerz? életm?vét. A Zeneakadémia Nagytermében ugyanis a mester szimfonikus zenekari m?vei csendülnek majd fel. Kurtág, a kamarazene m?vésze ilyen min?ségében tipikus XX. századi m?vész, akárcsak Cage. Részben a hangtechnika modern vívmányainak köszönhet?, hogy a nagy zenei apparátusok kissé a háttérbe szorultak: a mikrofon tökéletesedése, a digitális felvételi és keverési módszerek ma már akár egy vonósnégyesb?l is wagneri hatású nagyzenekart varázsolhatnak.
Nem véletlen, hogy amikor Kurtág mégis szimfonikus zenekarra kezdett komponálni, mer?ben új kihívások foglalkoztatták. M?vei hatására a nagy létszámú együttesek is sok kis kamarazenekarra bomlottak. A szerz? instrukciói ezeket a csoportokat térben is elkülönítették egymástól, hogy valóban csak a zene nyelvén kommunikálhassanak a pódiumon. A kísérletezés mellett Kurtág érett szimfonikus m?vei is hallhatóak lesznek a hétf?i koncerten a szerz? híres Jelek, játékok, üzenetek cím? ciklusából. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát vezényl? Peskó Zoltánnál ezúttal sem lelhetnénk avatottabb szakért?re: a kortárs zenére specializálódott karmester Kurtág György mellett Eötvös Péterrel is közvetlen szakmai kapcsolatban áll.
Budapesti ?szi Fesztivál
Az After Crying együttes honlapja
A Brass in the Five honlapja
Kurtág György honlapja
Peskó Zoltán honlapja