A film az iráni n?k hátrányos helyzetér?l beszél három, börtönb?l szökött asszony sorsán keresztül. A hím uralomnak kiszolgáltatva, megalázó helyzetekbe kényszerülnek akár egy buszjegy vásárlásakor is. A rendez?, a dramaturgián és a szerkesztésen kívül, szinte egyáltalán nem él játékfilmes eszközökkel. A kamera hosszan követi az alakot, a ritka vágások premier plánba váltják a képet: szomorú tekintet?, megfáradt asszonyi szempár néz ránk a vászonról – minden didaktika nélkül. A színes film fekete-fehérnek t?nik a sötét kend?kbe burkolt alakoktól, a szürke utcáktól, a hideg kórházi öltöz?t?l, a börtönt?l.
Ez az a játékfilm, amelyet nem nézhetünk se fikcióként, se „megtörtént eseten alapulóként”. Pontos állapotleírást kapunk, nem feltétlenül és kizárólag csak az iszlám országokban elnyomott n?k helyzetér?l, hanem mindenfajta (társadalmi) kiszolgáltatottságról, kihasználtságról és az ebb?l a lehetetlen szituációból való kitörés képtelenségér?l. Arról, hogy valaki egyedül (értsd: férfi kíséret és engedély nélkül) merjen buszra szállni vagy az utcán telefonálni – és ezért ne büntessék meg.
Jafar Panahi olyan alapvet?, kérdésként felmerül? tényekr?l szól, amelyek megdöbbent?en vágódnak „nyugati” arcunkba: piszlicsáré ügyeinken nyamnyogunk, miközben mások reménytelenül küzdenek az élet lehet?ségéért.
A kör – Dayereh – The Circle (2000, iráni-olasz, farsi nyelven, magyar felirattal – 90 perc)
Rendez?: Jafar Panahi; forgatókönyvíró: Kambuzia Partovi; operat?r: Bahram Badakshani; vágó: Jafar Panahi; szerepl?k: Nargess Mamizadeh (Nargess), Maryiam Palvin Almani (Arezou), Fereshteh Sadr Orfani (Pari), Fatemeh Naghavi (az anya), Elham Saboktakin (a n?vér) Mojgan Faramarzi (a prostituált), Monir Arab (a jegykezel?), Solmaz Panahi (Solmaz).
Magyarországon a Cirkó-Gejzír Másképp Alapítvány forgalmazza.
A kör díjai
- a dán kritikusok díja (Bodil Fesztivál, Koppenhága), 2002: a legjobb nem-amerikai film;
- FIPRESCI-díj, „az év filmje” (San Sebastian-i Nemzetközi Filmfesztivál), 2001;
- az Uruguay-i Nemzetközi Filmfesztivál 4 elismerése, 2001: a legjobb film, a kritikusok díja, a közönségdíj, ökumenikus-díj (OCIC);
- a Velencei Filmfesztivál 5 elismerése, 2000: FIPRESCI-díj a legjobb filmért, Arany Oroszlán-díj, ökumenikus-díj (OCIC), Sergio Trasatti-díj Jafar Panahinak és az UNICEF-díja.