A szerz? egy kerekasztal-beszélgetés keretében faggatja az ifjú tehetségeket, Török Ferencet, Pálfi Györgyöt, Bodó Viktort, Schilling Árpádot és Mundruczó Kornélt szakmáról, karrierr?l és magáról a készül? új filmr?l, a Megállóról.
Ez az alkotás a Bodó Viktor által öt hónapja alapított Magma Társaság els? filmes vállalkozása. "Ha itt valaki készít egy viszonylag magas néz?számot produkáló, több díjat nyert els? filmet, az nem sok jóra számíthat. A piac nem rentábilis, filmtörvény nincsen, az állami támogatási rendszer nem preferálja a sikert - kesereg Török Ferenc a Moszkva tér és az Alig cím? dokumentumfilm
rendez?je. Bodó Viktor már kicsit er?sebben fogalmaz: "Jó volna, ha megengedhetnénk magunknak, hogy kimondjuk: szeretnénk ezen a pályán maradni, jöv?re nagyjátékfilmet forgatni. Ennek az a feltétele, hogy létrejöjjön egy olyan m?köd?képes finanszírozási rendszer, amelyben a filmipar szónak realitása van."
A Megálló cím? film alapkoncepciója Bodó és Tasnádi István színházi szerz? ötlete volt, miszerint a 78-as éjszakai busz egyik megállója legyen az öt epizódból álló, 15-20 perces szkeccsfilm helyszíne. Ám hamarosan kiderült, Schillingen kívül mindenki túllép az egyszer? "78É megállón", és mindannyian egy új formanyelv kipróbálására adják a fejüket. Err?l Bodó így nyilatkozik: "Kísérletezni akarok mindig, amíg csak tehetem. Sokszor beleszeretek egy érthetetlen, különös dologba, és nem tartom magamat sem koncepcióhoz, sem rendez?i szigorhoz. Szeretek mélyvízbe ugrani, ez tart életben."
Mundruczó saját epizódjában például egészen különös dologra vállalkozik, operafilmet készít: "Az a típusú modernitása véget ért a filmm?vészetnek, hogy egységes filmnyelvet beszélnek az alkotók. Azért esett az operára a választásom, mert ez a zenei m?faj Gesamtkunstwerk."
Az írásból megtudhatjuk, hogy az ifjú titánoknak komoly segítségük lesz Jancsó Miklós személyében, aki ugyan nem rendez önálló epizódot és a tanácsadói pozíción túl az "összeköt?" szereppel ruházzák majd fel, ám aligha kétséges: vigyázó szemeit rajtatartja az ötösfogaton. "Öten leszünk a filmben, meg a Miki bácsi - mondja Pálfi György-, ezért a generációs film biztosan hordoz majd valamilyen jelentést. Majd a vágóasztalon kiderül, hogyan passzolnak ezek egymás mellé". Schilling szerint az sem kizárt, hogy azt kérdezik majd egymástól: "Mi a francot keres egymás mellett ez az öt film és mi tartja össze a Megálló címen kívül - ha az még akkor egyáltalán aktuális lesz."
Horeczky Krisztina: Filmrendezõ zenekar
Filmvilág 2002. október (10-13. oldal)
A cikk hamarosan olvasható lesz a www.filmvilag.hu weboldalon.