- Milyen változást hozott a Titanic életében az elmúlt tíz esztend??
- Szerencsére a fesztivál immár két éve elérte azt a léptéket, amire tíz éve gondoltunk, a közönség és a szakma is elfogadta, szereti. A min?ségen nem igazán kellett változtatni: az a szempont, hogy lehet?leg olyan filmek sokasága legyen itt, amir?l az internet korában az emberek hamar olvashatnak a külföldi fesztiválok után, az teljesült. Nem kizárólagosan azért hívunk meg filmeket, hogy a forgalmazókra valamilyen módon rápirítsunk, hogy ?k miért nem vették meg ezeket a filmeket. Az, hogy mi kerül a mozikba, sok mindenen múlik, például a pénzen is, így a fesztivál inkább információt, szellemiséget akar áramoltatni; olyan filmeket bemutatni, amelyek lehet, hogy egyébként nem jutnának el hozzánk.
- Mib?l válogathattok?
- Viszonylag kevés helyre jutunk el, nincs évközi költségvetésünk, sem fizetett stábunk. Kellemesen-barátságosan kialakult az a kör, akik mintegy tanácsadóként segítenek saját munkatársaink mellett. Filmkritikusokról, rendez?kr?l van szó. Említhetem például Báron Györgyöt, aki kritikusként van jelen sok fesztiválon, vagy Tarr Bélát, aki a locarnói fesztivál zs?ritagja volt, és a díjnyertes filmet az ? ajánlásával vettük bele a programba. Van, amikor csak információt tudunk kérni a máshol már vetített filmekr?l, van, amikor a rendez? el?élete miatt hívunk meg egy alkotást, és van, hogy a magyar vonatkozása miatt. Ahhoz, hogy ötven film itt legyen, száznál többet próbálunk meg elérni. Amelyiknek nem elérhet? ebben az id?pontban a kópiája, vagy a forgalmazóknak nem szerencsés az id?pont, azok nem jönnek. A szerencse is közrejátszik természetesen, ha egy közeli fesztiválról tovább lehet utaztatni hozzánk a kópiát. Az ötven film leszervezése kilenc hónapos munka.
- Milyen hatással vagytok a magyar filmkészítésre, illetve forgalmazásra?
- Úgy érzem, bizonyítható az, hogy az évek során nagyon sok film átvételénél a televíziós program-szerkeszt?k tudatosan válogattak a Titanicon szerepelt filmekb?l. A Duna tévén, az M1-en, M2-?n sok ilyen film ment már. Ez óriási dolog. Ami még jólesik: a különböz? generációjú hazai filmrendez?k közül sokan kérik, hogy segítsünk felvenni a kapcsolatot egy-egy rendez?vel, kérnek filmeket videón. De Máté Gábor színházi rendez? is fordult már hozzánk ilyen ügyben. Vannak ilyen inspirációk, intenzív hatást gyakorol a néz?kre, hogy tizenegy nap alatt ennyi filmet vetítünk. Ebben jó részt venni, szervez?ként és néz?ként is.
- Mekkora az idei büdzsé?
- Év elején hatvanhétmillió forintot számoltunk ki, de ezen látszott, hogy nem érhet? el. Így a rendelkezésre álló összeg kevesebb mint ötvenmillió lesz. Figyelembe véve, hogy hány helyszínen, milyen logisztikával, egyedi telepítés? tolmácsgéppel vetítünk; hogy egy-egy kópia világ körüli szállítása mennyibe kerül, ez minimálisnak mondható. A fesztivál saját magára nem költ évközben, minden arra megy el, hogy a kópiák itt legyenek. Szerencsére már jelentkeztek támogatók, akik jöv?re, vagy azután kapcsolódnának be. Így van esély arra, hogy átfordíthatjuk úgy a fesztivált, hogy nemcsak az állami támogatású helyekr?l számíthatunk pénzre, hanem cégszponzoroktól is. Az látszik, hogy ma már egy ilyen nagy f?városi rendezvénynek a küls?ségeiben is, látványosságában (molinók, plakátok) is tükröz?dnie kell. Azt mondom, hogy jöv? ilyenkor a költségvetés a százmillió forintot fogja közelíteni, és számítok arra - egy f?polgármester-helyettesi ígéret alapján -, hogy a f?város kiemelt kulturális rendezvénynek fogja tekinteni a fesztivált.