"A magyar könyvpiac napjaink növekv? ágazata, az utóbbi években mindig az inflációnál nagyobb mértékben n?tt piaci forgalma"- állapítja meg a Tárki a hazai könyvvásárlási és olvasási szokásokról végzett felmérésében, melyet az elmúlt hónapokban készített a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjeszt?k Egyesülésének megrendelésére. Ennek a felmérésnek a megállapításai szolgálnak alapul Hanthy Kinga és Margittai Gábor tanulmányához, mely az Európai Utas hasábjain látott napvilágot. A 3028 feln?tt és 936 középiskolás közrem?ködésével elkészített felmérés többek között megállapította, hogy: "miközben a kiadott címek száma az elmúlt húsz évben nyolc és tízezer között mozgott, 2001-ben ismét az 1981-es esztend? kiugró átlagához tart."
A szerz?páros a magyar könyvkiadás és könyvterjesztés több fontos szerepl?jét bírta szóra, igen vegyes képet tárva az olvasó elé, néhol kicsit ellentmondva a felmérési eredményeknek is.
A sikerpropaganda hallatán Mátis Lívia, a Kortárs Könyvkiadó vezet?je így kesergett:
" Csodálkozom a felsorolt adatokon, mert nem er?sítik meg ?ket a tapasztalataim...Elkeserít?, hogy megjelenik egy kiváló kötet, ám ha a szerz? nem tartozik azokba a körökbe, amelyek befuttatják a sikerembereket - biztosan elkallódik a m?."
Mészáros Sándor irodalomkritikus, a pécsi székhely? Jelenkor Kiadó munkatársa kizsákmányolónak, elhibázottnak nevezte a jelenlegi magyar könyvpiaci struktúrát. "A felfedez?, els? köteteseket elindító, nehéz anyagi körülmények között verg?d? kis kiadók tudatosan, gyakran misszióként vállalják a szerz? felnevelésének hálátlan munkáját,...nem ritka azonban, hogy a befektetés hasznát a nagyobb kiadók fölözik le."
Kolosi Tamás a Líra és Lant Részvénytársaság elnök-vezérigazgatója már másképpen fogalmazott. Szerinte a mai kultúraiparban nincsenek szunnyadó remekm?vek, minden megjelenhet, és meg is jelenik, s -ahogy fogalmazott-, majd az id? eldönti, mi mennyit ér.
A tanulmány szerz?i szerint cseppet sem meglep?, hogy a közvéleménykutatási adatok szerint ma is a böngész?-tallózó technika a legelterjedtebb könyvvásárlási szokás a könyvesboltokban. Ennek okát els?sorban abban látják, hogy a médiumokban, egy-két üdít? kivételt?l eltekintve (lásd Gondolat-jel; Irodalmi Újság) a kortárs hazai irodalmi kínálat nem kap hangot, s az egykor hagyományos könyves fórumokon, a napilapokban, folyóiratokban is a térvesztés jellemz?. Azon lapoknál pedig, melyek esetenként még élnek ezzel az "ó divattal" az akadémikus irodalomtudományi zsargon és az egyszer? argumentációs logika terjedt el a könyvkínálat bemutatásában.
Hanthy és Margittai szerint az internet a gyorsan beszerezhet?, naprakész információival új pillér lehet a könyvkultúráról való tájékozódásban. Két internetes könyvkeres? rendszert ki is emeltek a többi közül, a www.konyvkereso.hu, és a www.konyv.lap.hu weblapokat, melyek fülszöveg terjedelm? információikkal, a kiadók aktuális kínálatával könnyebb eligazodást nyújtanak a mai magyar könyvpiacon.
Hanthy Kinga-Margittai Gábor: Vásárra vitt irodalom; magyar könyvkultúra: sikertörténet vagy misszió?
Európai Utas 2002/2, 52-58. oldal
Kapcsolódó link: www.europaiutas.hu