Az egykori császári lovardából több mint 50 ezer négyzetméter hasznos területen - 75 százalékban szövetségi, egynegyed részben f?városi pénzen - épült létesítmény együttes valójában a hivatalos nyitásra kijelölt id?pont el?tt és után sok-sok lépcs?ben lett a bécsiek kedvence. A Kunsthalle például - a Karlsplatz sok vitát kiváltó "IKEA-dobozépületét" felváltó új székhelye - már hetekkel korábban várta a látogatókat, mint az ugyancsak az eredeti épületben elhelyezett színházterem, amely a tavaly májusi Tavaszi Fesztiválon már javában "üzemelt". A Fischer von Erlach által emelt kés?barokk homlokzat mögé, a felújított eredeti gerincépülethez csatlakozó két modern szárny, a Leopold múzeum és a MUMOK (Modern M?vészetek Múzeuma) csak szeptemberben készült el, s még kés?bb vehették a látogatók birtokba a Táncnegyed, az Építészeti Központ, illetve a Gyermekmúzeum (Zoom) helyiségeit.
Mégis, a június végi hivatalos megnyitó számított igazi születésnapnak, s erre az id?pontra id?zítették a hivatalos statisztikát is. Ami csak meger?síti a számok nélküli benyomást: ebben az els? esztend?ben bécsiek és az osztrák f?városba látogató bel- és külföldiek semmiképpen nem hagyták ki ezt az új csodát. Az eredeti várakozást is meghaladva egy esztend? alatt 1,116 millióan fordultak meg a létesítményekben. Eredetileg a szakemberek valamennyi intézmény teljes m?ködése esetén évenként 1 millió látogatóra számítottak; az el?rejelzést meghaladó számnál figyelembe kell venni, hogy teljes üzemr?l legfeljebb az utolsó kilenc hónapban lehet beszélni. Egy novemberi felmérés szerint ugyanakkor nem hagyható figyelmen kívül az újdonság varázsa: a látogatók mintegy fele inkább csak nézel?dni jött, egyik múzeumba se tért be, az épületeket szemrevételezte. Mivel a hivatalos statisztika a jegyvásárlók számát mutatja, az összlátogatók száma jóval nagyobb lehetett.
Az adatokból kiderül, hogy az el?zetes várakozásnak megfelel?en Rudolf Leopold Schiele-gy?jteménye vonzotta a legtöbb látogatót: 280 ezer volt a számuk. A Leopold múzeumnál hónapokkal el?bb nyílt Kunsthalle, valamint a szintén szeptemberre elkészült MUMOK (Ludwig gy?jtemény) 150-150 ezer látogatót vonzott. Ráadásul a MUMOK májusban bezárt, lévén, hogy az új igazgató, aki januártól Hegyi Lóránt örökébe lépett, sürg?s átalakítási munkákat rendelt el. Az átépítés rekordid? alatt fejez?dött be, s bár szemmel látható a változtatás, csodák azért nem történtek. A könnyed, hófehér, mediterrán képzetet kelt? Schiele-múzeummal átellenben most is komor kontraszt a sötétszürke bazaltból faragott - ablaktalan - MUMOK. Edelbert Köb igazgató inkább csak bels? falak áthelyezésével és a Hegyi-féle állandó kiállítás alapos átrendezésével módosított, nem leplezve, mennyire helyteleníti, hogy el?dje kevéssé figyelt a tervezésre és az építkezésre. Tény, Hegyi Lóránt nem tartotta magát "építésvezet?nek", s?t: az új kultúrpolitikai irányzatnak megfelel? igazgató-menedzseri feladatokkal sem értett egyet, és soha nem tagadta: nem kíván részt venni a bevétel emeléséért folytatandó harcban, inkább marad a gy?jtemény-építés és kiállítói tevékenység mellett. Ezért is távozott. Utóda most másodszor adta át rendeltetésének a Modern M?vészetek Múzeumát. Aki sietett megnézni a Liechtenstein Palotából átköltöztetett gy?jteményt, meg fog lep?dni az újabb látogatáskor.
www.mqw.at
www.austria.eu.net