De azért legyünk egy kicsit jóindulatúbbak. A megszokott sivárság, nyomasztó önsajnálat mellett, az El Nino-ban izgalmas törekvések is felfedezhet?k. Klöpfler Tibor egyszer? történetet mesél el. Nem akar nagyot markolni. Nincs itt nagy megváltó mondanivaló, a rendez? társadalmi tablót sem akar bemutatni. Csupán az életben egy kissé szerencsétlenül teng?d? család és két bankrabló egy napját meséli el. Akár egy átlag nyugati m?vészfilm.
A film els? háromnegyed órája minden újszer?ségt?l mentes, százszor látott szituációkat és hangulatokat idéz fel. Az életben nehezen boldoguló, önsajnálattól csöpög? f?h?s és családjának konfliktusai bontakoznak ki. A n? a pénzhiányra és a szegénységre panaszkodik, a férfi képtelen betölteni a családf? szerepét. Egy ócska vidéki hotelszobában látjuk ?ket együtt a kisfiúkkal, ahol semmi sem úgy m?ködik, ahogy az ott lakók szeretnék.
A család életének néhány órájával párhuzamosan indul a történet másik szála. Két férfi elindul a f?városból vidékre, hogy kiraboljanak egy vidéki bankfiókot. A meglehet?sen konvecionálisan kezelt családi szál után üdít?en hat a két új szerepl? felbukkanása a filmben. Szabó Gy?z? és Dóczy Péter, valamint az országút mellett strichel? kurva és a napi bevételét szintén az országút mellett keres? két rend?r figurája megmenti a már-már totális önsajnálatba burkolózó filmet. A bankrablás után humoros, néhol önironikus szituációk sorozata következik, amely viszályáról mutatja ennek a búskomor világnak a kisszer?ségét. Felborulnak az unalmas konvenciók, amikor a bankrablók összetalálkoznak a hotelb?l hazafelé tartó fényképésszel és családjával. Mivel a rend?rök a nyomukban vannak, a rablók el akarják kötni az éppen piknikez? család autóját, hogy azzal folytassák útjukat. Az akció azonban nem sikerül. A házaspár addig szerencsétlenkedik, míg végül nemcsak túszul ejtik a rablókat, hanem a pénzük egy részét is elszedik. A rablók végül a házaspárral összefogva hatástalanítják az ?ket üldöz? rend?rt, majd útjára bocsátják egy kis bánatpénzzel a zsebében. Végül mindenki jól jön ki a buliból.
Az átmeneti fellendülés után a film legvégén újra visszatér az ál-nyomasztó hangulat, a f?szerepl? fotográfus - kezében a pénzzel - szenved? arccal emlékszik vissza a történtekre. Mintha valami tragédia történt volna. Érthetetlen a hangnemváltás, hiszen a szorult helyzetben lév? férfinak véletlenül több millió forint ütötte a markát. Csakúgy, ahogy az is érthetetlen, hogy miért akarta ennyire más hangon kezelni Klöpfler Tibor a történet két szálát? Miért nem látta meg a családi vonalban rejl? irónia lehet?ségeit, amelyet a bankrablás esetében olyan pontosan használt?
Rendez?-forgatókönyvíró: Klöpfler Tibor
Operat?r: Vecsernyés János
Vágó: Gönczi Zsuzsa
Jelmez: Kis Kovács Anna
Hang: Oláh ottó
Gyártásvezet?: Sarudi Gábor
Producer: Sándor Pál, Hábermann Jen?
Szerepl?k:
László Zsolt
Tóth Ildikó
Szabó Gy?z?
Dóczy Péter
Gryllus Dorka
Szabó Csabi
gyártó: Film Art
támogató: MMA, tv2, ORTT
Kapcsolódó linkek:
www.odeon.hu
www.filmkultura.hu.html
www.budapestfilm.hu