SZÍNHÁZPEDAGÓGIAI PROGRAM
BEAVATÓ SZÍNHÁZ
A színházpedagógia sok nyugati ország színházi kultúrájában és működésében integrált terület, mert ott a színházak felismerték, hogy nem elég csak meglévő közönségük számára előadást készíteniük, hanem gondoskodniuk kell a jövő színházba-járóiról is. A magyar kőszínházak repertoárjából is szinte teljesen hiányoznak a tizenéveseket megszólító előadások. Pedig a fiatalok számára is lehet és érdemes közvetlen színházi élményt biztosítani, részben a formanyelv újításait, sajátosságait keresve, de elsősorban a téma testre szabásával.
Ezeket a vizsgadarabként készülő előadásokat középiskolás csoportok is látogatják, mellyel célunk, hogy a középiskolás korosztály számára biztosítsunk egy olyan előadást, mely az ő nyelvükön, az ő korosztályukba tartozók előadásában, az ő problémájukról szól. Az előadásokat színházi-nevelési foglalkozás követi, melyben a nézők drámatanárok vezetésével dolgozhatják fel a látott előadást.
Feldolgozható nevelési, közösségi problémák:
- az agresszió,
- az emberi szexualitás,
- az ösztönök megjelenése, tudati szintre emelése,
- valamint mindezek elfojtására irányuló társadalmi-erkölcsi konvenciók közötti összeütközések
- a kamaszodó közösség életében lévő rivalizálás, önagresszió, agresszió, öngyilkosság, a felvilágosítás hiánya, és majd minden téma, mely a mai fiatalok életében kulcsszerepet tölt be.
A színházi előadás - a maga sajátos eszközeivel - egyrészt fel akarja hívni a felnőtt nézők figyelmét a létező, de leginkább ki nem beszélt problémákra, másrészt a kamaszok figyelmét a rájuk leselkedő veszélyekre.
A SZÍNHÁZPEDAGÓGIAI PROGRAM FORMÁI
Beavató színházi program
A közösen megnézett előadás után egy-egy fontos jeleneten keresztül - azok megismétlésével - megvizsgáljuk, elemezzük a darabot és annak színházi megvalósítását. Ez a forma jól használható színházi korszakok, jelrendszerek, műfajok, gondolkozásmódok bemutatására éppúgy, mint konfliktushelyzetek vagy problémák elemzésére.
A program hossza: Előadás + max 90 perc, Létszám: max 60-100 fő
Előadást feldolgozó foglalkozás a színházban.
A színházi előadás megkezdése előtt fél órával - a színházpedagógus vezetésével - egy-egy csoport előkészítő foglalkozáson vesz részt, majd az előadást követően mintegy egy-másfél órában beszélgetve, játszva dolgozza fel a látott előadást. A játékélményen keresztül a színházi élmény is elmélyül, sajáttá válik. Az előkészítés és a feldolgozás is történhet iskolai keretek között.
A színházpedagógus a drámapedagógia módszereivel (a drámából vett idézetek, szituációk felelevenítésével, szerepjátékkal, képek bemutatásával és lehetőség szerint a produkcióhoz készült „munkafüzet" segítségével) keresi az előadáshoz kapcsolódó befogadói problémák feloldását.
A program hossza: Előadás + max 120 perc, Létszám: max 40-60 fő
A programban a következő művek szerepelnek:
· Wedekind: A tavasz ébredése /rendező: Vidovszky György/
· Móricz Zsigmond: Árvácska /rendező: Vidovszky György/
· Moliére: Tudós nők /rendező: Kéri Kitty/
· J.B. Shaw: Tanner John házassága /rendező: Karinthy Márton/
· Karinthy Frigyes: Tanár úr, kérem /rendező: Karinthy Márton/
További Információért keresse a http://diakprogram-karinthy.hupont.hu weboldalt, illetve Varga Gyöngyi ifjúsági szervezőnket a 0036/20390-7979-es telefonszámon!