Miközben a divatszakma nagyágyúi szinte kivétel nélkül mind recesszióra panaszkodnak, az Armani-impérium 2001-ben közel másfélszer akkora bevételt könyvelt el, mint egy évvel korábban, s az emelkedés évek óta töretlen. Ráadásul az 1,3 milliárd eurós forgalomnak Armani több mint a felét a hagyományos Haute Couture-ruhák eladásából érte el. Ez a divatszakmában egyedülálló, hiszen a konkurenciánál ma már a kiegészít?k forgalmazása és a parfümök hozzák a nagyobb bevételt. A ma 67 éves divatcsászár, aki a legenda szerint pályakezdésekor VW-Bogarát volt kénytelen eladni, hogy Milánóban irodát bérelhessen, ma is éppúgy fekete nadrágban és fekete pólóban jár, mint huszonöt évvel ezel?tt. Diktátorként irányítja birodalmát, s elveib?l akkor sem adott fel semmit, amikor néhány éve adócsalásért kilenc hónap felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték. Armani a mai napig csökönyösen visszautasítja cége t?zsdére kerülését, következetesen lemond a szupermodellekr?l, és nem hajlandó arra sem, hogy alávesse magát a tömegízlés növekv? terrorjának. Szerinte a mai divat nagy része blöff, amit az ingatag ízlés? közönségnek hirdetési kampányok révén adnak el, s a tervez?k többsége nem min?séget, hanem tiszavirágélet? divatocskákat ad el megtévesztett vev?inek. Armani azonban tudja, hogy a divatból semmi sem megy olyan gyorsan ki, mint maga a divat. Nyilván ez az oka annak, hogy a szívós milánói ma már azok közé a ritka divatkreátorok közé tartozik, akik ellen tudnak állni a multik mesés vételi ajánlatainak, s büszkén ?rzi az Armani márka integritását és szabadságát.
?A vev?nek nincs ízlése!?
Részletek Giorgio Armani divatcézár a Spiegel hetilapnak adott interjújából
- Miközben a legolcsóbb kollekciói is könnyedén pár ezer euróba kerülnek, Ön évtizedek óta csak fekete nadrágban és fekete pólóban látható. Mi az oka annak, hogy a divatszakma ászai gyakran unalmasan öltöznek?
- Ez egyfajta védekezés, mint ahogy a fodrászok sem borotválkoznak. Amellett kényelmi szempont is, én állandóan fel-le rohangálok, az öltönynek és a nyakkend?nek nem sok hasznát venném. De van egyfajta nárcizmus is a dologban, fekete szerelésben fiatalabbnak érzem magam?
- Ma a világcégek, például a Gucci vagy a Prada is gyorsan váltogatják a trendeket? Ez a legfontosabb?
- Igen, bár nem tudom, hogy ez meddig tartható. Mert az embereknek el?bb-utóbb fel kell fedezniük, hogy sok márka zavaros kollekciót kínál, s legtöbbször csak a hirdetési blöff viszi el. Ha valaki ma egy ruhát vásárol, hat hónap múlva kidobhatja. Mindenki hajtja az újdonságot, bármi áron is.
- De a vev?k egyel?re nem tiltakoznak.
- Sajnos, ki kell mondani: az emberek kritikátlanok. Ma a vev?ket sokkal könnyebb a hirdetési kampánnyal megnyerni, mint magával a termékkel. Nézze csak meg a keleti piacot: ott bármit eladhat, szinte mindegy, hogy a ruha szép-e vagy csúf, a lényeg a márka. A vev?knek nincs ízlésük.
- Mit tesz Ön másként? Mi az oka annak, hogy a konkurencia gondjai ellenére az Armani évr?l-évre rekordbevételt ér el?
- Sikerem titkát abban látom, hogy hosszú évek óta következetesen az emberek szükségleteit tartom szem el?tt. (?) Ez a szakma nem misszió, nem isteni adomány, hanem szolgálat. Az emberek a min?séget keresik. A min?ség pedig biztonság és igazság. F?ként az ilyen bizonytalan id?kben. (?)
- Mindig független maradt a nagy luxus-konszernekt?l. Soha nem félt, hogy ez a hatalmas növekedési tempó egyszer Önt is bedarálja?
- Volt olyan id?szak, amikor a divatcégek úgy érezték, hogy feltétlen kell egy hétemeletes palotát építeniük, ha a konkurencia épített egy ötemeletest. Olyan helyeken is nyitottak üzleteket, ahol nem érte meg. Pánikoltak, hogy lekésnek valamir?l. Betörtek olyan piacokra, melyekre nem volt érdemes, csakhogy els?k lehessenek. Nekem az volt a véleményem, hogy ki lehet törni ebb?l az ördögi körb?l. Az id? az el?vigyázatosságomat igazolta.(?)
- A divatszakma fel?rli az embert?
- Ebben a szakmában nincs megállás. Az ember elmegy moziba, és közben dolgozik. Szabadságra megy és dolgozik. Sétál egy városban, nézi a kirakatokat és az embereket - és dolgozik. Ez a szakma kegyetlen.(?)
- Valószín?leg Ön volt az els? divatkreátor, aki Hollywoodot, mint relámlehet?séget felfedezte. 1980-ban öltöztette az American Gigolo cím? Richard Gere-film szerepl?it?
- És eszembe se jutott, hogy ebb?l ekkora szám lesz. Gere egyszer?en fantasztikusan nézett ki az öltönyeimben.
- Közben a divattervez?k milliókat fizetnek azért, hogy egy-egy színészn? hordja a ruháikat. Részt vesz Ön is a hiúság vásárán?
- Az az igazság, hogy én még ezért egyetlen fillért sem fizettem. Természetesen én is adok ajándékba ruhákat, de azért nem fizetek, hogy viseljék is. Ha Julia Roberts vagy Jodie Foster vagy Michelle Pfeiffer Armaniba bújik, akkor ezt csakis azért teszi, mert jól érzi magát benne. (?)
- Claudia Schiffer nem illett bele az Armani-koncepcióba? A szupermodellek id?szakában egyszer?en leparancsolta a kifutóról?
- Claudia akkor nagyon fiatal volt és nagyon szép. Ám amikor megjelent az én - akkor még nagyon éteri - ruháimban a kifutón, egyszer?en nem tudott elindulni. A második alkalommal kivettem ?t a csapatból.
- Aztán más divatházaknál, mint a Valentino, a Versace, a Chanel világkarriert csinált.
- És rengeteget tanult azóta. Sztár lett. De én már akkor is olyan manökeneket kerestem, akik nem felt?n?bbek a ruháimnál. Számomra nem a modell a fontos, hanem a divat.
- Zavarja, hogy azt mondják, a saját birodalmában úgy viselkedik, mint egy diktátor?
- Határozott elképzeléseim vannak. Ezek némelyekben félelmet ébresztenek. De végül is én egyszemélyben vagyok tulajdonos, a cég arca és feje. Minden végs? döntést én hozok, senki más. De ennek semmi köze a diktatúrához. Még mindig örömet szerez, hogy reggel kilenct?l este nyolcig benn vagyok az irodában.
- Az Ön számára mi manapság az igazi luxus?
- Ha azt mondhatom, amit gondolok. Ez az igazi luxus.
http://www.giorgioarmani.com
http://www.emporioarmani.com
http://www.guggenheim.org/exhibitions/past_exhibitions/armani/