Somogyi Hajnalka kurátor olyan fiatal magyar m?vészeknek kínálta fel a lehet?séget, hogy egy estés bemutatkozásuk alkalmával egy általuk meghívott külföldi m?vésszel dolgozhassanak együtt, akiknek munkáiból nem hiányzik a manapság nálunk egyébként nem túl gyakori társadalmi kérdésfelvetés, a nyilvános, nem ritkán kritikus hangvétel? kommunikációra való igény vagy hajlandóság.
Az els?, kedd esti alkotópáros, Kaszás Tamás és Olof Olsson (Svédországból) színes téglalapokat állított ki -különféle formákban. A bejárat melletti falon 10 ilyen színes, kartonpapírnak látszó négyzet függött, s a négyzetekr?l csak akkor derült ki, hogy távolról sem egy absztrakt-geometrikus alkotás részei, ha a látogató figyelmesen elolvasta a képaláírásokat. A többnyire a tiszta színeket tartalmazó "halmazt" ezek szerint a 20. század politikai pártjainak zászlóiként szemlélhettük (kék párt, piros párt, sárga párt, barna párt, fekete párt), a másik, kevert színekb?l összeálló csoportozatot pedig a 21. század politikai pártjainak színeiként (zöld párt, lila párt, rózsaszín párt, stb.).
A bels? tér két szélén a közönség tovább tesztelhette a kevert szín? négyzetek kialakulását: a terem két szélén elhelyezett diavetít?kb?l gombnyomásra mindenféle színárnyalatú négyzetek vetültek a falra, egymással fedésben, s így a "dia-pingpongozó" látogatók idézték el? a színmez?k keveredését. A legbels? teremben pedig a két m?vész dolgozott, hogy helyben készült munkáikkal töltsék ki a falra felvázolt színes négyzet-kontúrokat.
A társadalmi tartalom iránti elkötelezettség még nyilvánvalóbb volt a szerda esti vendég-m?vész, az angliai Torange Khonsari egészen más jelleg? bemutatójában. Az építész-m?vészn? diavetítés és kommentárok formájában diplomamunkáját mutatta be, valamint két olyan, már megvalósított alkotást, amely esetében az építészet (mint a köztereket létrehozó nyilvános cselekvési szféra) és a m?vészet (az önkifejezés személyes terepe) nem választható el élesen egymástól. Vagyis ahol a két elem elegye egy sajátos harmadikat hoz létre: egy felel?s, az egyént nem elidegenít?, hanem aktivizáló, az önmegismerés felé terel? gondolkodás- és cselekvésmódot.
Ez a második este azt az érzést kelthette a nézel?d?ben, hogy effajta gondolkodásért a magyar kurátoroknak valóban külföldre kell menniük: hazai m?vész talán egy sem akad, aki ennyire tudatosan, következetesen és eredményesen hagyná el a m?vészet privát és némiképp zárt terepét az átesztétizált társadalmi cselekvés kedvéért. Vagy mégis? Van még három esténk, hogy utánajárjunk.
A további kiállító m?vészpárosok:
csütörtök: Erhardt Miklós és a Reinigungsgesellschaft nev? német csoport
péntek: Kerekes Gábor és Lopold Kessler Ausztriából
szombat: a szlovákiai magyar Farkas Roland és egykori tanára, Rónai Péter
vasárnap: videóválogatás
Fiatal Képz?m?vészek Stúdiója Egyesület Stúdió Galériája, Budapest, Képíró u. 6.