Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
A tollforgatás technikája (Képhatás)
Beszélgetés Schilling Zoltánnal a profi forgatókönyvírásról
Szerző: I-Web.hu
2003. március 19. 14:11

- Mióta m?ködik az ügynökség?

- Még nem vagyunk egyévesek, de folyamatos az érdekl?dés. Minden tanfolyamot maximális létszámmal tudunk elindítani. Ez egyel?re 22 f?t jelent, ennyien férnek be a kisvetít?be, ahol a tanfolyamot tartjuk.

- Akik elvégzik a tanfolyamot, profi forgatókönyvíróként távoznak?

- Ha minden el?adáson részt vettek, akkor szakmailag elég képzettek lesznek egy jó forgatókönyv megírásához. Ez azonban nem azt jelenti, hogy mind írni is fognak. Sokan úgy járnak hozzánk, mint bármilyen más kurzusra: hobbyból vagy mert szeretnének többet tudni a filmekr?l.

- Mi alapján állították össze a tananyagot?

A legjobb fiatal forgatókönyvírói
díjat Dyga Zsombor és Lovas Balázs kapta
a "Tesó" cím? film forgatókönyvéért.
Lovas Balázs els? tanfolyamunk
hallgatója volt...

- Mivel Magyarországon mi vagyunk az els?k, amerikai mintákat vettünk át. Ott annyira komoly hagyományai vannak a forgatókönyvíró-képzésnek, hogy több szellemi iskola, irányzat is létezik. Igyekeztünk olyan tantervet összeállítani, hogy a legnagyobb hollywoodi forgatókönyvíró guru se találjon benne semmi kivetnivalót. Magunk fordítottuk le, ültettük át magyarra az angol szakanyagokat is. 

- A honlapjukon a "Gyakori kérdések" rovatban olvastam a következ? kérdést: "Szeretnék forgatókönyvet írni, de nincs ötletem, hogy mir?l lehetne. Tudnátok ötletet adni?" Ez a mondat valóban elhangzott?

- Igen, jönnek ilyen telefonok, e-mailek. Mi csak a technikát tanítjuk - ötletet, kitartást mindenkinek magából kell merítenie.  

- S ha mindezek együtt vannak, indulhat a karrier, megszületett a f?állású forgatókönyvíró?

- F?állásban még Amerikában is csak a legnagyobbak írnak, akik már megrendelésre dolgoznak a stúdióknak. A többiek ott is, itt is, sohasem lehetnek biztosak abban, hogy valaha is megfilmesítik a könyvüket.

- Tehát van egy állandó munkahelyük, és a napi 8 óra után leülnek írni a könyvüket?

- Bizony, ehhez elképeszt? kitartás kell, talán megszállottság is. Ez az állapot hónapokig, s?t évekig is eltarthat. Egyrészt egy jó forgatókönyv megírásához szerintem kell legalább egy év. Utána pedig meg kell találni azt az embert, aki azt mondja: hmm, ez jó, megfilmesítem!

- Mi volt a szempont az elemzésre kiválasztott filmek összeállításakor?

- A tananyag összes filmje ugyanazzal a forgatókönyvírói technikával készült, a Titanictól az Ötödik elemig.

- Miért nem szerepel magyar film a listán?

- Volt pár magyar ötletünk, A tizedes és a többiek vagy a Valahol Európában. A kés?bbi magyar filmek viszont a mi szempontjaink szerint nem használhatóak, ezért nem kerültek bele.

- Mit jelent az, hogy nem használhatóak?

- A magyar filmesek valahogy elfelejtettek forgatókönyvet írni, ami a nézettségi adatokból is egyértelm?en látszik. A kiemelked?en sikeres Valami Amerikát félmillió ember nézte meg, míg egy átlagos amerikai filmre ma Magyarországon 1 millió ember kíváncsi. A magyar m?vészfilmekre pedig átlagosan alig 30-50 ezren váltanak jegyet.

- Mi a megoldás vagy a cél? Saját fegyverével legy?zni az amerikai filmipart?

- A cél egy B-kategóriás amerikai film sikere. Nem amerikai filmeket akarunk írni vagy gyártani, de vannak szakmai fogások, amelyeket érdemes ellesni t?lük, hogy legyen évente 3-4 magyar film, amit nemcsak a kritikusok ovációja övez, hanem az átlagemberek is megnézik.

Az els? magyar forgatókönyvírói ügynökség honlapja: www.schilling-moharos.hu

 
 
Jelenleg 0 olvasó böngészik a Papiruszon

Ingyen hirdetés | Fesztivál, rendezvény
Weboldal készítés