A 70-es, 80-as évek írónemzedékének egyik legkiválóbb alkotója, Antonio Tabucchi neve talán már ismer?sen cseng a kortárs irodalmat kedvel?k fülében, hiszen Itáliai tér, illetve Állítja Perreira cím? könyveivel már találkozhattak az olasz irodalom szerelmesei. A Lukácsi Margit fordításában nemrégiben megjelent Tabucchi-könyv, a Fonák játék az író két, Olaszországban a 80-as években megjelen? munkájának a m?vészi egybegyúrása.
Alberto Scarponi, jeles olasz tollforgató nyilatkozta egyszer a Magyar Lettre Internationale hasábjain, hogy ?Tabucchi több szempontból is rendhagyó alkotó: hith? toszkán, de Portugáliáról mesél; Portugáliáról mesél, de rólunk olaszokról szól; rólunk szól, de megpróbálja az egész életet szemlélni." A luzitanisztikából diplomázó, portugál feleséget maga mellett tudó Tabucchi úgy kalauzolja Lisszabon belvárosában olvasóit, mintha azok egyébként is minden nap a Tago színjátszó, visszfényekt?l ragyogó vize mellett sétálnának.
A könyv címéül választott Fonák játék gondolat Tabucchi életfilozófiájának összefoglalása. Velázquez Las Meninas cím? képének háttérfigurája készteti töprengésre az alkotót: ?A kép kulcsa a háttérfigurában rejlik - mondja Tabucchi - egy fonák játék az egész." A háttérben megbújó szerepl? lát minket, látja mozdulatainkat és egyáltalán minden cselekvést, csak éppen más, különösebb aspektusból.
Paola Capriolo Híven szerettem cím? könyvét Sermann Eszter fordításában élvezhetik az olvasni szeret?k, de az operában jártas olvasók is hamar rádöbbennek: a m? alaptörténetével már találkoztak valamelyik operaházban. Puccini Toscájából indul el szabadon Capriolo, ?begy?jti" egy ismeretlen rend?rt?l Scarpia báró elhagyott naplóját, és az ismert történet szálait ezen napló fénytörésén keresztül bogozza ki és teszi regényszer?vé. Scarpia rend?rf?nök, tekintélyes, szertartásoskodó és kenetteljes, mint egy 17. századi zsarnok, aki Isten törvényét kívánja megvalósítani, akkor is, ha vér tapad ezáltal kezére.
Scarpia ellentéte az ébenfekete hajú, csodálatos szépség? Tosca, akit a színház és a szerelem világával azonosíthatunk. Tosca szerelemre lobban a fest? Cavaradossi iránt, akinek szintén nem lesz közömbös a lány, hiszen templomi freskójában b?nbánó Magdolna arcát Toscáról mintázza. Scarpia azonban valósággal ráveti magát az énekesn?re, aki Puccini operájában ekkor énekli el ezen könyv címéül is választott híres áriáját: ?Tisztán éltem, híven szerettem...". Tosca hiába küzd lelkiismeretével, hogy megmentse id?közben bebörtönzött kedvesét felajánlkozik Scarpiának, aki tárt karokkal siet megölelni e hír hallatán a leányt. Tosca azonban gyilkos tervében mást eszel ki: ledöfi a zsarnok rend?rf?nököt, hogy kiszabadítsa szerelmét. Terve sikerült, ám Scarpia is tartogatott még meglepetést a szerelmesek számára...
Antonio Tabucchi: Fonák játék, valamint Paola Capriolo: Híven szerettem (mindkét kötet a noran könyvkiadónál látott napvilágot 2002 végén)