|
|
|
|
|
Lullyt?l Sosztakovicsig (Képhatás)
Lendületesen startolt a Budapesti Tavaszi Fesztivál
|
Szerző: Albert Mária
2003. március 17. 14:05
|
|
Claude Bessy |
A Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitónapján A francia koreográfia három százada címen remek ízléssel szerkesztett gálaestet adtak francia táncm?vészek a Magyar Állami Operaházban. A program tökéletesen megfelelt a címnek: a Napkirály udvarától napjainkig vezetett a tánctörténeti összeállítás, els?ként a Ballet des Arts együttes Lully muzsikájára Denieau koreográfiáját mutatta be. Bordeaux-i, párizsi m?vészek léptek színre, a touluse-i táncosn?k milliméter pontosan táncolták a koraromantikus Bournonville-részletet a Szilfidek cím? balettb?l. A francia táncosokkal jött - mint afféle rangrejtve utazó királyn?, sajnos nem sokan ismerték föl - a francia táncm?vészet egykori csillaga, a Párizsi Opera tánciskolájának vezet?je, Claude Bessy. A világhír? balerina Lifar ihlet?je volt a Szvit fehérben cím? darabnál, ezt a m?vet is láthattuk az esten. A közönség ismer?sként üdvözölte a Lausanne-i Béjart együttes meghatározó személyiségét, a nagyszer? Gil Romant, aki természetesen Béjart koreográfiát adott el? (Adagietto), a mester egy másik darabját, a Bhaktit a Párizsi Opera tagjai táncolták - ki gondolná, hogy ez a nagyszer? darab már harmincöt éves...
|
Lorin Maazel |
A Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara a Budapest Kongresszusi Központban lépett föl március 15-én este, Lorin Maazel vezetésével. Maazel nem el?ször jár Budapesten, áll olyan együttes élén, olyan programban a karmesteri dobogón, amelynél kit?nt, hogy csekély m?vészi ambíció köti a dologhoz, inkább csak szeretne túl lenni az egészen. Ezúttal azonban teljes odaadással, a zenekarral tökéletes harmóniában, könnyed eleganciával dirigált. A m?sor pedig meglehet?sen súlyos volt, Brahms II. D-dúr szimfóniája hangzott el az els? részben. Szünet után Ravel Spanyol rapszódiáját és Richard Strauss A rózsalovag cím? operájának koncertszvit változatát szólaltatták meg. Az ember ül a Zeneakadémián vagy az Operaházban és Strauss kompozíciókat hallgat - no, ez egész rendes el?adás volt, mondja. Aztán átéli Strausst a bajorokkal és azt gondolja, hogy szóbeli vetélkedés helyett (ki jobb, ki érdemel több pénzt) a magyar zenekaroknak a perfekciót kellene megcélozni. Jó, a Bajor Rádió együttesnek költségvetése föltehet?en többszöröse bármelyik hazai szimfonikus társulaténak. A hangzás ideális min?ségéb?l pedig arra következtethetünk, hogy a hangszerállomány állapota szintén magasan meghaladja a magyar átlagot. Ám a szólamok egynem?sége, az intenzív játékmód hatalmas mennyiség? él?munka befektetését feltételezi. Ez nem csupán pénz, hanem (nevezhetnénk így: európai) mentalitás kérdése.
|
Bogányi Gergely |
A Moszkvai Kamarazenekar telt ház el?tt játszott a Zeneakadémián március 16-án. Furcsa, de érdekesen szerkesztett programot hoztak a kit?n? orosz muzsikusok, Prokofjev Tovat?n? látomások cím? kompozíciójának kamarazenekari átiratát és Sosztakovics Kamaraszimfóniáját. A két szerz?r?l sok szó esik mostanában, mint olyan alkotókról, akiket a sztálinizmus lelkileg megnyomorított, morálian megingatott, de tönkre nem tett. Ahogy a zenei nevelést sem tudta elsilányítani az oktatás töretlenségét a Moszkvai kamarazenekar vonóskultúrája fényesen bizonyítja. Az est szólistája Bogányi Gegely volt, az együttes kézséges partnernek bizonyult Mozart B-dúr zongoraversenyében. Az els? három nap után mérleget vonni korai lenne, de a 2003-as Budapesti Tavaszi Fesztivál startja kit?n? volt. |
|
|
|
Jelenleg 1 olvasó böngészik a Papiruszon |
Ingyen hirdetés | Fesztivál, rendezvény
Weboldal készítés
|
|