Bécs városa ezid?tájt két nagy zenés színpadi el?adás plakátjaival van tele: a Theater an der Wien-ben a Jekyll és Hyde, a Raimund Theaterben a Wake Up képviseli a Broadway hangulatát. Nekünk, magyaroknak az utóbbi azért is érdekes, mert egyik n?i f?szerepét - váltott szereposztásban - Malek Andrea játssza-énekli. Jegyet szerezni nem könny?, és nem is olcsó mulatság: az els? sorokban ül?k 95 eurót fizetnek, ugyanannyit, mint a Broadway, vagy a West End hasonló produkcióin.
A darab látványos, zenéje a hagyományos musical melódiáktól a rap-ig mindenféle stílust felvonultat, a nagyzenekar elementárisan szól, a táncosok profik. A férfi f?szerepet az egyik szerz?, Rainhard Fendrich játssza, szerz?társa, Harold Faltermayer pedig többek között arról híres, hogy a hetvenes években ? írta Donna Summer részére a Hot Stuff cím? slágert (a dal német verziója egyébként a darab fináléja, Wake Up címmel).
A történet egy, a pályája leszálló ágában lév? popsztár és menedzsere konfliktusáról szól, melynek majdnem börtön lesz a vége. A kirúgott menedzser ugyanis bosszúból túladagol egy énekesi karrierre vágyó lányt, és egykori ügyfelére próbálja kenni a b?ntényt. Malek - aki jó fél órával a darab kezdete után lép el?ször színpadra - a sztár számító és kíméletlen n?jét játssza. Övé a darab talán legjobb száma: amikor fekete lasztex-szerelésben, mint könyörtelen domina, négy, láncra vert ?börtönlakótól? körülvéve énekel saját érzéketlenségér?l, felforrósodik a leveg?. Tangó-duettje a szerz?-f?szerepl?vel szintén hálás színpadi pillanat.
Malek Andrea jónéhány évvel ezel?tt hosszabb id?re elt?nt a színpadról. Mint mondja, úgy érezte, nem tud tovább lépni abból a szerepkörb?l, amit a hazai színpadokon elfoglalt. Megunta azt az imázst, amit képviselt - s amit a közönség megszeretett, elvárt t?le. Pályája kezdetén dolgozott Taub Jánossal az akkori Nemzeti Színház Elveszett paradicsom el?adásában, Szikora János rendezésében pedig kés?bb a Varázsfuvola szerepl?je volt. Valójában ezt a két el?adást tartja igazi szakmai tapasztalatszerzésnek, olyan iskolának, amelyre szüksége volt. Aztán hosszú ideig inkább azt kamatoztathatta csak, amit már tudott. Megunta, visszavonult feleségnek, családanyának.
Már Bécsben lakott, amikor két évvel ezel?tt újra színpadi szerepet vállalt: el?ször a Madách Színház Chicagójának Roxie-ját, majd Ács János rendezésében a Mennyei híd n?i f?szerepét játszotta Gy?rben. Szólórepertoárját is felfrissítette, s az új m?sort tavaly karácsonykor a Kongresszusi Központban mutatta be, majd saját zenekarával soul és funky zenét énekelt budapesti klubokban. Közben Bécsben meghallgatásokra járt, ahol nem ?A Malek Andrea?-ként nézett rá a válogató bizottság, egy jelentkez? volt csupán a sok közül. Nem volt könny?, de élvezte a kihívást. Mint mondja, életében el?ször kellett igazán megdolgoznia azért, hogy érvényesüljön.
Sikerült, beválogatták a nagy felhajtással készül? Wake Up szerepl?i közé. El?bb kisebb szerepet játszott, majd néhány hónap után átvette a két n?i f?szerep egyikét, Lydia figuráját. ?Kíváncsi voltam, milyen lesz a munka - hiszen sok el?adást néztem meg Londonban és New Yorkban, s mindig leny?gözött az a profizmus, amellyel ezeket a látványos show-kat színpadra állították? - mondja. ?De a próbák alapvet?en nem különböztek attól, amit megszoktam. Persze sokkal több pénz volt a színpadképre, a fényekre, a zenekar elképeszt?en jól szólt? Ám ami számomra a legfontosabb, hogy egészen másfajta karaktert játszom, más stílust énekelek, mint amit szoktam.? A legnagyobb nehézség az volt, hogy a f?szerepet keveset próbálhatta, hiszen a bemutatóra az els? szereposztás készült többet. ? pedig - jobb híján - figyelt, s magában készült arra, mit csinál majd másként, mint kollégan?je.
Hétf? kivételével minden este játszik, hol a nagyobb, hol a kisebb szerepet. Ez mindenképpen más, mint a hazai, repertoár-színházi gyakorlat. ?Nyugaton, különösen ebben a m?fajban, ez egyáltalán nem meglep? dolog. És bár mi nem vagyunk hozzászokva, egyel?re semmi problémát nem jelent a minden esti fellépés. Apróságokban, de estér?l estére kitalálunk valamit, amivel változatossá tehetjük magunknak a darabot. A közönség természetesen nem veszi észre, de bizonyos jelenetekben pompásan el tudjuk egymást szórakoztatni egy-egy gesztussal, apró poénnal.? Természetesen ez inkább azokra az estékre érvényes, amikor a kisebb szerepet játssza, hiszen a f?szerepben f?ként zárt jelenetekben van a színpadon, ahol minden szem rá szegez?dik, nincs tehát mód ?kikacsintani? a partnerekre a szerep határain kívül.
Ami pedig a jöv?t illeti, Malek Andreát már jól ismerik a bécsi színházi ügynökségek, szerepválogatók, tehát komoly esélye van annak, hogy a Wake Up befejezése után újabb ottani produkcióban is színpadra lép. ?Válogatásokra járni egyáltalán nem megalázó dolog. Tulajdonképpen ismer?sökkel találkozik ott az ember, akik nagyjából tudják, ki mihez ért, mit tud eljátszani, elénekelni. Szakmailag pedig jó tréning, hiszen az ember ilyenkor alaposan felkészül egy-egy dalból, vagy akár több különféle számból, és megpróbálja a maximumot nyújtani. Ilyenkor többet járok hangképzésre is - hiszen a minden esti fellépések jól kondícióban tartják a hangomat és a fizikumomat. De a szerz?désem szerint még jó ideig a Wake Up szerepl?je leszek, a jöv?t majd meglátjuk aztán.?
http://www.wake-up.at
http://www.malekandrea.hu
(Megjelent az Artiturában)